Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
Ale szukajcie najpierw Królestwa Bożego i sprawiedliwości jego, a wszystko inne będzie wam dodane.
Ad quas res aptissimi erimus, in iis potissimum elaborabimus
Offline
W opisach ukazania się Jezusa uczniom na uwagę zasługuje podkreślenie w nich realnej, cielesnej obecności Jezusa i zachowanie tożsamości Jego ciała sprzed i po zmartwychwstaniu, o czym świadczą ślady po ukrzyżowaniu.
Jednocześnie pokazane jest także, że po Zmartwychwstaniu Jezus nie podlega już ograniczeniom, jakie cielesność nakłada na każdego człowieka, jak choćby ograniczenia miejsca i czasu.
Skoro Zmartwychwstanie jest punktem, z którego bierze początek wiara w bóstwo Jezusa i interpretacja Jego śmierci jako zadośćuczynienia za nasze grzechy, ukazywanie się powstałego z martwych Jezusa w swojej cielesnej postaci ma tu istotne znaczenie, gdyż obecność Jezusa jako ducha, nie miałaby z pewnością takiej mocy przekonywania.
Kolejnym etapem rozważania jest więc kwestia pustego grobu. We wszystkich czterech ewangeliach czytamy o tym, że wczesnym rankiem w pierwszy dzień tygodnia kilka kobiet udało się do grobu Jezusa i odkryły, że grób jest pusty, a anioł (lub aniołowie) oznajmia im, że powstał i nie ma Go tu.
Niektórzy uczeni upatrywali w tych narracjach później dopisane uzasadnienie ukazywania się Jezusa uczniom w cielesnej postaci. Jednak całość nauczania apostolskiego i wiara chrześcijańska przyjmuje jako jedną z podstawowych prawd to, że Jezus zmartwychwstał w tym samym ciele, które zostało złożone do grobu, i że grób Jego pozostaje pusty.
Świadectwa o pustym grobie znajdujemy także w innych poza ewangeliami pismach Nowego Testamentu. I tak, w Dziejach Apostolskich, św. Piotr przemawiając w dzień zesłania Ducha Świętego do zgromadzonych w Jerozolimie Żydów mówi, że patriarcha Dawid umarł i został pochowany w grobie, który znajduje się u nas aż po dzień dzisiejszy, przepowiedział jednak zmartwychwstanie Mesjasza, że ciało jego nie ulegnie rozkładowi (Dz 2,29-31).
Wynika stąd, że grób Jezusa był pusty. Św. Paweł natomiast nie wspomina nigdzie o pustym grobie, ale znając Jego intelektualną dociekliwość, gdyby ciało Jezusa nadal spoczywało w grobie, w swoim nauczaniu z pewnością wyjaśniłby jak pogodzić to z wiarą w Zmartwychwstanie.
Skoro jednak do kwestii pustego grobu nie nawiązuje, zapewne było to sprawą tak oczywistą, że nie wymagało dodatkowych wyjaśnień.
A może ciało Jezusa zostało z grobu wykradzione? Mateusz wspomina o tej pogłosce. Gdyby dokonali tego wrogowie Jezusa z pewnością szybko by to ujawnili, żeby zdyskredytować rozprzestrzeniającą się wiarę w Jego zmartwychwstanie.
Trudno przypuszczać, by ktoś postronny, nie zaangażowany w spór o Jezusa miał powód, by wykraść ciało.
Gdyby jednak tak się stało, przeciwnicy nowej wiary dołożyliby wszelkich starań, aby ustalić sprawcę i podać prawdę do publicznej wiadomości.
Możliwość, że dokonali tego sami uczniowie stoi w jawnej sprzeczności z tym, co wiemy o ich postawie i gotowości oddania życia za wiarę w Zmartwychwstanie Jezusa.
Konkludując, wypada stwierdzić, że suma świadectw o istnieniu Boga, życiu Jezusa i rozwoju wiary w Jego bóstwo, po Jego śmierci, skłaniają do uznania Zmartwychwstania jako faktu, a przynajmniej nie pozwalają wykluczyć takiej możliwości.
''Ten kto ma odwagę SĄDZIĆ SAMEGO SIEBIE, staje się coraz lepszy''
Offline
Ale szukajcie najpierw Królestwa Bożego i sprawiedliwości jego, a wszystko inne będzie wam dodane.
Ad quas res aptissimi erimus, in iis potissimum elaborabimus
Offline
Strony: 1
[ Wygenerowano w 0.023 sekund, wykonano 8 zapytań - Pamięć użyta: 596.93 kB (Maksimum: 675.89 kB) ]