Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
Rośliny biblijne, które pojawiają się na kartach Starego i Nowego Testamentu, wbrew pozorom nie miały w tamtym czasie wiele wspólnego z ich właściwościami leczniczymi, odżywczymi, czy dekoracyjnymi. Wspominano o nich w Biblii raczej w kontekście symbolicznym, odnoszącym się bezpośrednio do treści teologicznych i moralnych. Poniżej przedstawiamy zidentyfikowane gatunki biblijnych roślin oraz odkrywamy ich symbolikę.
Rośliny rodu Izraela
Współcześnie mówi się, że dokładne analizy Biblii pozwoliły wyodrębnić nazwy ponad 120 roślin,
z czego większość, bo aż 100 wymieniono w Starym Testamencie.W większości są to pojedyncze gatunki, np. kminek, oliwka lub określenia zbiorowej, np. kwiaty lub ciernie.
Pewne jest, że aktualna nomenklatura botaniczna w niektórych przypadkach może odbiegać od nazewnictwa w tekstach biblijnych, ponieważ w czasach, w których powstawały, nie było mowy
o usystematyzowanych nazwach i klasyfikacji roślin.Wśród roślin biblijnych wyodrębnia się zboża, owoce, krzewy, drzewa oraz zioła, które do dziś stanowią element bogactwa, ale i codzienności mieszkańców Ziemi Świętej, a których wspomniano już w Księdze Rodzaju, a dokładnie w opisie stworzenia świata:
„Niechaj ziemia wyda rośliny zielone: trawy dające nasiona, drzewa owocowe, rodzące na ziemi według swego gatunku owoce, w których są nasiona” (Rdz 1:11–12)
oraz na kartach Księgi Powtórzonego Prawa:
„Albowiem twój Bóg, Jahwe, wprowadził cię do ziemi pięknej, ziemi obfitującej w potoki, źródła
i strumienie, które tryskają w dolinie oraz na górze – do ziemi pszenicy, jęczmienia, winorośli, drzewa figowego i granatowego – do ziemi oliwek, oliwy i miodu” (Pwt 8:7–8).Ponad połowa wymienionych tam roślin to powszechne dziś panacea na wiele dolegliwości. Jednak w Biblii ich nazw użyto w innych kontekstach, w ujęciu symbolicznym, często tłumaczącym wymiar tekstu.
Rośliny biblijne Starego i Nowego Testamentu
Stary Testament to obfitość różnych gatunków roślin biblijnych. Ich nazwy pojawiają się w przeszło czterdziestu biblijnych tekstach, począwszy od Księgi Rodzaju z Pięcioksięgu,
a skończywszy na Drugiej Księdze Machabejskiej.W ewangeliach Nowego Testamentu i w Apokalipsie św. Jana jest ich stosunkowo niewiele, z czego znaczna część powtarza się z tymi wymienionymi w Starym Testamencie.
Wśród biblijnych roślin znajdują się m.in.:
Akacja – drzewo wykorzystane do zbudowania i wyposażenia Arki Noego oraz ołtarza
w świątyni Salomona.Aloes – używano go jako perfum lub do namaszczania zmarłych. Stanowił symbol pokuty, czci i pokory.
Bawełna indyjska – wykorzystywana do robienia cennych tkanin, którymi następnie wykładano wnętrza pałaców w Suzie.
Balsamowiec mirra – był towarem handlowym. Pomimo że był symbolem cierpienia, ceniono go za właściwość łagodzenia bólu.
Bób – był rośliną uprawną, z której robiono chleb.
Bukszpan zwyczajny – symbolizował nadejście Mesjasza, czasów obiecanych ludziom przez Boga.
Cebula – wędrujący do Ziemi Obiecanej Izraelici wspominają o niej na pustyni, jako o symbolu dostatku w Egipcie (podobnie wspominany jest czosnek).
Cedr libański – często wspominany w opisie wznoszonej przez Salomona świątyni. Był symbolem wieczności, okazałości, siły i sprawiedliwego człowieka
Cynamonowiec cejloński – wytwarzano z niego olejek, który służył do świętego namaszczania, skrapiania łóżek oraz obrzędów religijnych.
Cyprys wiecznie zielony – używany podczas wznoszenia świątyni Salomona. Symbolizował mądrość.
Czystek – to roślina biblijna, która stanowiła towar handlowy oraz jeden z darów od synów Jakuba.
Daktylowiec właściwy – liście palmy daktylowej były „dywanem” dla Jezusa podczas jego ostatniego wjazdu do Jerozolimy.
Dąb taborski – dąb Abrahama, symbol męstwa i siły.
Drzewo sandałowe – używane przede wszystkim jako kadzidło, ale wykorzystywane także jako materiał do budowy schodów w świątyni jerozolimskiej oraz instrumentów muzycznych.
Fasola zwyczajna – roślina uprawna, pokarm Dawida.
Figowiec pospolity – jego liście były pierwszym odzieniem Adama i Ewy, które symbolizuje grzech pierworodny. Z kolei owoce są symbolem dobrych uczynków, które potrafi czynić tylko dobry człowiek – tak jak tylko dobre drzewo może wydać dobre owoce.
Głogi – rośliny kolczaste, bezużyteczne. Zakłada się, że z ich gałązek stworzono koronę cierniową.
Granat właściwy – symbolizował płodność, obfitość i błogosławieństwo. Owoce granatu wykorzystywano do ozdabiania wnętrz świątyń lub wyszywano je na szatach arcykapłana.
Z kolei skórkę i korę wykorzystywano jako barwnik do tkanin. Gajem owocu grantu nazywano oblubienice.Heban – niezwykle cenne drzewo stanowiące środek płatniczy.
Henna (lawsonia bezbronna) – metafora oblubieńca, używano jej do barwienia włosów na czerwono.
Hyzop – intensywnie pachnące olejkami zioła, których używano w obrzędach rytualnych. Były symbolem pokory i oczyszczenia.
Jabłoń – to roślina biblijna, która w Raju symbolizuje drzewo złych i dobrych wiadomości.
Jęczmień – podstawowa wyżywienia Izraelitów. W Ziemi Świętej ceniono go o wiele bardziej niż pszenicę.
Kapary – wykorzystywane do pobudzania apetytu.
Kąkol – chwast, który symbolizuje ludzkie grzechy i zatruwa życie.
Kmin rzymski i koper ogrodowy – wspomniany przez Jezusa podczas ganienia faryzeuszy za obłudę. Symbolizują rolniczą mądrość.
Kolendra siewna – jej owoce przypominają biblijną mannę z nieba.
Len zwyczajny – wykorzystywany do wykonania lnianych szat religijnych oraz płótna na całun Chrystusa.
Lilie – zdobiły świątynię, były symbolem niewinności, czystości i Bożej szczodrobliwości.
Mandragora lekarska – symbolizowała płodność i potomstwo Adama.
Migdałowiec pospolity – nazywane drzewem czuwającym, drzewem Boga dbającym nieustannie o swój lud, gdyż zakwita najwcześniej ze wszystkich izraelskich drzew. To z niego wykonana była kwitnąca i owocująca laska Aarona.
Mirra – wonna żywica z drzew i krzewów z rodzaju balsamowców. Używana do namaszczeń
i balsamowania zwłok, a także jako środek łagodzący ból.Mirt zwyczajny – symbolizował pokój i jedność Boga ze stworzeniem.
Nard (Nardostachys jatamansi) – roślina, której olejki wykorzystywano do namaszczania (np. do namaszczania głowy i nóg Jezusa).
Ogórek – kolejny symbol egipskiego dostatku i tęsknoty wędrujących do Ziemi Obiecanej Izraelitów.
Oliwka europejska – jest głównym drzewem w biblijnych tekstach. W ogrodzie oliwnym przebywał sam Jezus, a gałązki tego drzewa są symbolem pokoju, nadziei i przymierza.
Osty – symbolizowały cierpienie i trudy życia.
Papirus – to na nim spisywano ważne dokumenty. Był symbolem radości i młodości.
Piołun – symbol gorzkich przeżyć, smutku, niesprawiedliwości i bezprawia.
Pokrzywa – symbolizowała Boską karę i zarastała wcześniej zagospodarowane, ale później zaniedbane miejsca.
Pszenica – drugie obok jęczmienia ważne zboże biblijne, z którego wypiekano chleb, składano w ofierze i płacono w formie daniny.
Róża – symbolizowała nie tylko miłość, ale i mądrość oraz śmierć.
Ruta – stanowiła przykład faryzeuszowskiego zakłamania i niesprawiedliwości.
Soczewica jadalna – ceniona jako roślina uprawna. W ujęciu metaforycznym miska soczewicy jest oznaką czegoś bezwartościowego, za co jest się w stanie wiele oddać.
Terebint – „wielkie drzewo”, często mylone w Biblii z dębem. Symbolizuje siłę i stanowczość.
Trzcina – we wszystkich Ewangeliach wspominana jako narzędzie do zadawania razów, do poniżenia godności drugiego człowieka.
Wiąz – drzewo, które ozdabiało miejsca kultu.
Wierzba – symbol czystości, radości, świętowania.
Winorośl właściwa – ważna roślina, często wymieniana w biblijnych tekstach. Z jej owoców wytwarzano wino i rodzynki. Stanowiła obraz ludu wybranego (winnica Pańska) i częsty element w przypowieściach Jezusa.
Ciekawostka – niektóre ogrody botaniczne, np. Ogród Botaniczny UMCS w Lublinie oferują możliwość podziwiania na swych terenach zielonych miejsc z kolekcją roślin biblijnych.
W ten oto sposób można w jednym miejscu odnaleźć tchnienie Ziemi Świętej i naocznie poobserwować ważne roślinne symbole z kart Pisma Świętego.
Źródło: https://www.tajemnice-swiata.pl/rosliny-biblijne/
A pod artykułem ktoś dopisał jeszcze jedną roślinę
Zapomnieliście o najważniejszej, leczniczej roślinie - CANNABIS!
Niedawne odkrycia naukowców dowodzą, że Jezus i jego uczniowie znali właściwości lecznicze konopii indyjskich i używali ich oni do leczenia ludzi. Wielu naukowców i osób które badają biblie jest przekonanych, że Jezus używał marihuany i propagował jej właściwości lecznicze.
W dawnych czasach powszechne było uprawiane konopi na całym Bliskim Wschodzie. Rosną one jak na drożdżach i zapewniają odżywcze nasiona, które są również dobrym źródłem błonnika.
Polska uczona Sara Benet w 1936r. jako pierwsza zwróciła uwagę na błędnie przetłumaczenie słowa kanabos, kannabus i hebrajskie kanehbosm. Wszystkie to słowa oznaczają konopie a nie jak do tej pory uważano “wonną trzcinę” (calamus).
Offline
Ciekawe czy w katolickich ogrodach Biblijnych sadzą maryśkę xd
Ale szukajcie najpierw Królestwa Bożego i sprawiedliwości jego, a wszystko inne będzie wam dodane.
Ad quas res aptissimi erimus, in iis potissimum elaborabimus
Offline
Ciekawe czy w katolickich ogrodach Biblijnych sadzą maryśkę xd
Tylko Marysie Ci w głowie
Pewnie nie sadzą, ale pomysł na ogród fajny
Offline
Tylko Marysie Ci w głowie
Marysia dostała to, czego chciała
Pewnie nie sadzą, ale pomysł na ogród fajny
http://zielonagora.wyborcza.pl/zielonag … ielal.html
Jestem zdania, że niektórzy na bank sadzą xd.
To nie jedyny taki przypadek....
Ale szukajcie najpierw Królestwa Bożego i sprawiedliwości jego, a wszystko inne będzie wam dodane.
Ad quas res aptissimi erimus, in iis potissimum elaborabimus
Offline
http://zielonagora.wyborcza.pl/zielonag … ielal.html
Jestem zdania, że niektórzy na bank sadzą xd.
To nie jedyny taki przypadek....
Ha ha dobry jest , no ale to tak prywatnie sobie sadzą, bo tak oficjalnie w takim ogrodzie by nie mogli.
Mój brat miał też kiedyś takie pomysły i sobie hodował
Offline
No na pewno miejscami w których sadzą marysie się tak nie chwalą
U nas takie sadzenie to mało opłacalny, czasochłonny, lipny interes
za który można srogo beknąć.
Ale szukajcie najpierw Królestwa Bożego i sprawiedliwości jego, a wszystko inne będzie wam dodane.
Ad quas res aptissimi erimus, in iis potissimum elaborabimus
Offline
Strony: 1
[ Wygenerowano w 0.019 sekund, wykonano 8 zapytań - Pamięć użyta: 762.27 kB (Maksimum: 912.42 kB) ]